Sunday, July 27, 2008

Tabgha brood en visjes




Bij Tabga wordt het wonder van de wonderbare spijziging herdacht. Ik weet niet of er meer is maar wij zagen alleen een kerk daar, er was een mozaiek van brood en vissen. We leerden er wel wat nieuws. Als je de verhalen in de bijbel leest staat er dat de mensen "in het lange gras" lagen. Aan de rand van het meer van Galilea.



Vlakbij is Tibereas waar het wrede Romeinse legioen gelegerd was.


Ook is er een berg genaamd Tabor. Toen koning Herodus als 20 jarige in Galilea aan de macht kwam waren de familie leden van de vrijheidstrijders in de grotten van deze berg verborgen. Herodus heeft toen die mensen uitgerookt. Hij liet manden met brandend stro voor de openingen van de grotten zakken. Daarna toen de mensen (vrouwen en kinderen en oude mensen) naar de openingen gingen voor lucht werden ze met een haak naar buiten getrokken en vielen naar hun dood naar beneden.



Wij kregen hier op deze plek met het wonder van de spijziging als uitleg dat Psalm 23 hier in uitvoering was. "De Heer is mijn herder", Hij doet mij nederliggen in grazige weiden (in het lange groene gras in Galilea)", "Hij voert mij aan rustige wateren (het meer)", "Gij richt voor mij een dis aan voor de ogen van wie mij benauwen (de Romeinen)". Zo hadden wij het wonder van de spijziging nog nooit gelezen. in feite zegt Jezus: "ik ben de herder".

No comments: